Liesanne in Zambia

Eerste week hier!

Heee,

Mn tweede berichtje vanuit Zambia! Heel wat gebeurd in 1 week!!
Oke waar moet ik beginnen.. Maandag was mijn oriëntatie dag maar het was een beetje simpel omdat ik de enige nieuwe vrijwilliger was. Ik heb 2 uur gepraat met mn contact persoon hier, maar het was interessant want je leert handige info over Zambia.
Daarna zou ik een rondleiding krijgen door 'town', maar omdat ik in mn eentje was en de andere vrijwilligers er ook heen gingen op dat moment kon ik gewoon met hen meegaan. Dus ze gaven me een kleine rondleiding en daarna zijn we naar backpackers gegaan en hebben daar wat gedronken.
De volgende dag was mn eerste dag op mn project. Ik ging er heen op de fiets en in de ochtend was dat te doen. Het is ongeveer 3 kwartier fietsen. De school waar ik lesgeef is best groot. Ik werd in een klas geplaatst van de leeftijd 8-13(3rd grade). Het grote leeftijd verschil komt doordat sommige kinderen pas naar school gaan wanneer ze 10 jaar oud zijn, dus ze lopen heel erg achter. Eerst moest ik gewoon het werk van de kinderen nakijken maar op een gegeven moment mocht ik buiten aan 6 kinderen lesgeven. Het was leuk om te doen maar wel echt een challenge. De meesten kunnen niet lezen en omdat ze het verhaal van het boekje al heel vaak hebben gehoord onthouden ze gewoon de woorden en dan staat er rabbit en dan zeggen ze big boat omdat dat is wat ze herinneren. Dus dat is best lastig aangezien hun engels ook niet al te best is.
Op de terug weg is het zo warm hier dat het écht niet te doen is! Dus ik ging terug met de man die me de weg wees en hij ging zo snel en ik had geen water dus mijn keel was zo droog en mn hoofd was zo rood als een tomaat. Dus de volgende dag dacht ik oke dat niet weer!!
De volgende dag hielp ik weer bij 3th grade. Alleen ik moest alleen dingen checken en het uitleggen als ze het niet snapten. Op een gegeven moment vroeg een jongen of hij een ster mocht in zijn schrift maar ik wist niet wat het betekende dus ik vroeg het aan de leraar en ze vertelde me dat het betekent dat ze je respect willen, dus dat was wel lief. Op een gegeven moment was het pauze en er kwam een jongen naar me toe met een hele grote sprinkhaan. En opeens stopte hij het ding in zijn mond!! Dat was echt heel gek maar ik dacht ach ja lach er maar gewoon om, misschien is het wel gezond hier.
In de middag ben ik met Matthew ( hij komt uit Australië, maar vertrekt helaas op zondag al) naar de Victoria falls geweest wat echt heel erg cool was! Een local liet ons een hele coole plek zien waar je kon zwemmen op de watervallen wat echt heel eng maar gaaf was. Er lopen echt heel veel apen rond en je moet oppassen dat ze je niet aanvallen omdat ze zien dat je eten hebt.
Op donderdag ben ik naar weer naar mijn project geweest en wilde ik graag een nieuwe klas proberen, dus ik ging kijken bij pre-school. De kindjes zijn van 3-6. Op een gegeven moment mocht ik ook 6 van hen buiten les geven dus dat was leuk! Ik vind het leuker om de jongere kinderen les te geven, dus dat is wat ik zal blijven doen. In de middag zijn we naar backpackers gegaan en hebben wat gedronken daar. Daarna uiteten geweest in een soort van resort, waar je voor 1 nacht 600 dollar betaalt!! Maar het eten was alles behalve duur, wat erg geweldig was. Voor de maaltijd en een drankje hoefde ik maar ongeveer 8 euro te betalen. En ik had biefstuk wat normaal mega duur is, zo dat was best wel cool. Daarna zijn we uitgegaan met de hele groep en hebben wat gedanst in een bar. Daarna snel naar huis aangezien de volgende dag we gewoon weer naar ons project moesten!
Op vrijdag ben ik weer naar mn project geweest waar ik dezelfde 6 kindjes weer les gaf. Ik vind het erg leuk om te doen. Er is een meisje van 3 jaar in mijn groep en ze is zo lief dat ik haar wel echt mee naar huis zou willen nemen!! Soms pakt ze mijn hand en ze vindt het interessant dat onze huid een andere kleur is. Ook wil ze weten wat de kleur op haar t-shirt is aangezien ik hen kleuren probeer te leren.
Vrijdag was een dag waarop best veel gekke dingen gebeurden. Zo viel er een hele grote boom om, maar niemand leek er wat om te geven. Ook viel er een grote deur op een kindje en nu heeft ze geen tanden meer. En er werd iemand van een stoel geduwd en brak zijn arm. Allemaal best heftige dingen in 1 dag. Dat de kinderen elkaar hier slaan en duwen is voor de meeste normaal vertelde de lerares mij, omdat bij de kinderen thuis, heel veel vaders hun vrouw slaan of zelfs hun kinderen. Daarom denken ze dat het normaal is. Maar op mijn school leren ze de kinderen dat het niet normaal is, maar als je het hebt geleerd van je ouders is het lastig om het te veranderen bij een kind.
Ik ben heel blij met de lerares die mij ondersteunt omdat ze zo aardig voor me is en me echt op mijn gemak probeert te voelen.
Toen ik thuis kwam mijn project hoorden we dat een nieuw meisje aan zou komen! Dat was leuk om te horen aangezien ik niet mee ging kamperen en bijna iedereen wel had ik een nieuw iemand om te leren kennen! We hebben haar een beetje rondgeleid door het centrum en zijn daarna naar het huis teruggegaan en zijn gaan eten. Ze heet Daniella, komt uit New York en is heel aardig!! Ik kon het al meteen (gelukkig) goed met haar vinden. Omdat Matt, Daniella en ik iets wilden doen in het weekend zijn we in de ochtend naar Village of hope geweest. Het is een soort van opvangplek voor kinderen die geen huis hebben. Alleen waren er niet zo veel kinderen, dus dat was jammer. We hebben de 'moeder' geholpen met het eten koken. Er waren zoo veel vliegen!!! We maakten onder andere nshima wat echt iets Zambiaans is en ik nog niet had geprobeerd. We aten gewoon op de grond, lekker veel vliegen om ons heen en lekker met onze handen, wat zo hygiënisch is!!
Maar het was wel echt leuk om mee te maken en de nshima smaakte prima. Daarna zijn Daniella en ik terug gegaan naar het huis en begon het kei hard te regenen (wat de vorige nacht ook gebeurde). Regen in Zambia is absoluut niet normaal op dit moment aangezien het nu het droge seizoen is. Maar na de regen wilden Daniella en ik wat gaan doen dus besloten we om te gaan ziplinen en zij is ook gaan bungeejumpen!!! Ik voelde zelfs zenuwen terwijl zij het ging doen! Het ziplinen was in het begin een beetje eng maar daarna heel leuk! Ook Daniella vond het bungeejumpen echt geweldig maar wel heel eng. Misschien ga ik het ook wel een keertje doen ( sorry pap ).
Daarna hadden we afgesproken met Matt en hebben we krokodil geprobeerd! Het was best lekker, het smaakte naar een mix van kip, kalkoen en vis.
En nu zit ik op de bank dit mega lange verhaal te typen waar ik al anderhalf uur mee bezig ben en wat natuurlijk weer veel te uitgebreid is maar ik wil graag alles vertellen en dat kan niet kort, dus sorry!
Morgen komen er nog 7 nieuwe vrijwilligers, ben benieuwd hoe ze zullen zijn!
Ik zal snel weer wat plaatsen dus tot snel!!!

Reacties

Reacties

Oom JW

Hi Liesanne, goed om te lezen dat het daar goed met je gaat. Al valt het soms niet mee om met de hindernissen om te gaan daar, zo te lezen. Fietsen in de hitte en gebrek aan stroom om maar iets te noemen. Ik begrijp dat je ook zo langzamerhand beter je draai vindt om die dingen te doen die het leukst vindt op school en daarbuiten. Ook je "nieuwe" collega's en de al wat meer ervaren helpen je daarbij. Veel succes en plezier nog. Blijf je volgen. Volgende keer wellicht een foto plaatsen ? Grt JW.

Angelina

Hoi Liesanne, wat heb je weer een leuk verhaal geschreven en weer een hoop meegemaakt deze week! Je bent al aardig ingeburgerd lees ik en ontmoet veel mensen. Stiekem weg ben ik best wel een beetje jaloers op je.
Wat een geweldige ervaring is dit voor je, de dagen vliegen voorbij denk ik. Leuk dat jullie in je vrije tijd het land en de gewoontes verder leren kennen, zeker blijven doen en ja net wat oom JW schrijft: we willen heel graag ook foto's zien want die bij de watervallen was al zo leuk! Veel plezier en geniet!!! Dikke knuffel van Angelina

Debbie

Hoi Liesanne, als ik je verhaal lees, komt het op mij over dat je een hele leuk tijd hebt, veel gave dingen doet en beleefd met veel leuke mensen. Ik hoop dat je zo blijft genieten, het zal een unieke ervaring zijn!

Annet

Hoi Liesanne,
Heel leuk om op deze manier een beetje met je mee te genieten van al je ervaringen.
Heel veel plezier verder.
Groetjes Annet

Karla van der Veen

Dag Liesanne,
Wat een enthousiaste verhalen! Volgens mij heb je je draai daar al aardig gevonden.
Wat zijn de schooltijden in Zambia?
Geniet van de komende weken.
Groetjes Karla.

Oom JW

Bedankt voor de foto's !!!
Ik vroeg er 1, maar kreeg een hele reportage ????.

Veul plezier daar nog.

JWS.

Angelina

Super Liesanne de foto's!! Laat maar weten als je extra fotoruimte nodig hebt ;-)

Oom JW

Hoi,
Weer met plezier je ervaringen gelezen. Jammer dat Afrika ook nare dingen met zich meebrengt. Poep eten bv. Hahaha. Niet meer doen dus. Of combineren met hete kruiden ( scherp eten dood alle bacteriën ).
Vocht is dan het belangrijkste!! Drinken en het uitzitten evt met de medicijnen van de dokter.
Ik lees dat het patience meisje al veel beter luistert, en niet meer irritant is en bijt. Ze is volgs jou slim. Als ze graag haar energie kwijt wil, geef je haar gewoon de opdracht om een keer de les voor te bereiden als "juf".
Tis maar een idee.
Succes daar en tot het volgende verhaal. Grt JWS.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active