Liesanne in Zambia

Nu wel uitgebreid!

Maandag 19 oktober:

Maandag!! De eerste dag officieel uit de kliniek. Ik neem dit dagje rust en ga niet naar mijn project. Ik word helaas wel wakker van de vrijwilligers die wel naar hun project moeten. Om 10 uurmoeten Camila, Murphy en ik weer naar de kliniek voor de uitslag van wat we nou eigenlijk precies hebben. Helaas zijn de resultaten nog niet binnen en zal de dokter het later langsbrengen. We brengen ondertussen even een bezoekje aan shoprite. Daarna thuis weer uitrusten en lunchen. Na een tijdje komt de dokter met het nieuws en medicijnen voor de komende 5 dagen en zegt dat het inderdaad voedselvergiftiging is, e.coli. Oftewel voedselvergiftiging door rauw vlees of door poep.. Laten we hopen op het eerste!
Na wat rusten gaan we nog even naar Maramba market, een lokale markt. Ik koop een sjatange ( een omslagdoek rok) en voel me een echte zambiaan.
S avonds ben ik gaan verhuizen! Nouja niet echt verhuizen maar naar een andere kamer. Samen met Camila zijn we naar de overkant verhuisd. De kamer is zo veel lichter en koeler en het voelt meer als mijn eigen plekje. Wel is er een lek in de badkamer waardoor er altijd een plas water ligt. Maar ach dit is Afrika. Ik ga vroeg slapen aangezien ik doodop ben en de volgende dag weer naar mijn project ga.
Dinsdag 20 oktober
De wekker gaat en ik voel me mega moe maar het is tijd om op te staan en aan het werk te gaan dus ik schraap al mijn energie bij elkaar en begin weer aan een nieuwe dag. Ik fiets richting Sylvana en samen fietsen we naar ons project. Bij aankomst word ik vrolijk ontvangen en de lerares zegt dat ze me gemist heeft wat ik erg lief vind. Het was dan ook wel een week geleden, haha. Na liedjes zingen in de morgen zoals how are you today? FINE!! how are you today? FINE!! gaan Sylvana en ik buiten les geven aan 6 kindjes. Één meisje in de klas probeert de hele tijd alle aandacht te trekken op een negatieve manier en bijt andere kinderen of slaat ze. Ze is erg slim, maar haar gedrag is absoluut niet goed te keuren dus daar moeten we wat op vinden..
De les was wat ongeorganiseerd want we hadden niet echt een lesplan. Binnenkort gaan Sylvana en ik een lesplan maken.
Na het project rijden we langs maramba market waar we even gaan kijken, aangezien ik nog een outfit nodig had voor independence day watdeze zaterdagis! Er zit helaas niet echt wat tussen en de prijzen zijn extra hoog aangezien het voor independence is. Balen dus!! We rijden naar huis en we hebben het zwaar op de fiets met meer dan 40 graden hitte!!!!! Maar we zetten door en uiteindelijk bereik ik dan toch mijn huis.
S Middags/s Avonds ging ik samen met Daniella en Vita koken, bij Vita's gastgezin. Dus boodschapjes doen bij shoprite en dan afrikaanse koks uithangen. Eigenlijk meer Italiaanse koks aangezien we lasagne maken, maar dat doet er niet toe. De lasagne smaakte goed en samen met haar host family en sylvana's hostfamily eten we de lasagne. Eén van de dochters van de hostfamily eet haar bord niet helemaal leeg. Het cultuur verschil wat je toen zag was grappig, aangezien Vita en ik (nederlanders) er van overtuigd waren dat ze het gewoon moest opeten en eten wat te pot schaft en Daniella (amerikaans) juist het vond dat het niet nodig was en ze het zelf moest weten. Nederlandse mentaliteit? Na het eten en wat spelen met de kindjes gingen we naar backpackers waar alle andere vrijwilligers waren. We dronken wat en kletsen. Daarna weer naar huis en snel mn bedje in. Volgende dag weer project dag!
woensdag 21 oktober:
Om eerlijk te zijn begon de dag al slecht. Ik was doodop en ik had nog niks gedaan. Ook hadden we geen stroom waardoor ik geen brood kon toasten en niet douchen etc. Ja first world problems.
Weer op de fiets naar mijn project wat zwaarder voelde dan normaal. Aangezien de kinderen deze dag leerden over independence day konden Sylvana en ik niet veel doen. Daarna gingen ze leren schrijven. Op een gegeven moment was een jongetje aan het huilen. Bleek het omdat hij niet wilde schrijven, alleen niemand begreep waarom. Dus ik heb zn handje gepakt en samen hebben we het geprobeerd maar het werkte niet echt. Het heeft vast tijd nodig.
Toen we terugreden naar huis was de warmte bijna niet te doen. Op een gegeven moment dacht ik dat ik letterlijk van mn fiets zou vallen van de warmte en op dat moment leek liggen op de grond niet eens zo'n slecht idee. Ondertussen roept iedereen naar je hey how are you, what is your name, ze zwaaien, maar op dat moment kon ik het niet verdragen en had ik willen roepen NIET NU!! Ik klink nu wel erg negatief maar positiever kan ik het niet maken. Ik kwam helemaal overstuur thuis, mijn hoofd was knalrood en ik bestond voor zo'n 90% uit zweet. Nadat ik was bijgekomen en een goede koude douche had genomen, verliep de middag niet veel beter. Ik was moe en chagrijnig en niet veel werkte mee. Op een gegeven moment ben ik in slaap gevallen en nu wordt het verhaal weer positiever! Ik had namelijk leuke plannen voor de avond en ik ben blij dat ik me er toch toe gezet had om te gaan. Samen met Daniella en Vita gingen we namelijk bij Kelvin (een super aardige taxichaffeur die met iedereen in het huis bevriend is, en ons vaak gratis rondreist) pizza eten. Ook probeerden we gefrituurde zongedroogde insecten. Ja ik heb insecten gegeten! Een keer en nooit weer :').
Zijn huis was klein maar erg gezellig. Hij zingt/rapt en wehebben hem beloofd dat we een muziek video voor hem gaan maken! Hij vroeg of ik ook in zijn video wilde maar dat weet ik nog niet zo goed, haha! We luisterden de hele avond naar goede muziek, Kelvin danste en we kletsten veel. Toen we thuis kwam dook ik weer snel mn bed in. Hopend op een betere fietstocht de volgende dag.
Donderdag 22 oktober:
De dag begint goed! Ik ben namelijk in de nacht wakker geworden omdat ik het koud had! Wanneer ik het vertel aan de andere vrijwilligers zijn ze allemaal jaloers aangezien de meesten (inclusief ik) meestal wakker worden in zweet. Ik neem een stevig ontbijt en stap om mn geliefde fiets. Als we aankomen gaan we alle klassen rond om te vertellen over de talentenshow die we organiseren voor volgende week vrijdag. (Op een ander school hadden ze een talentenshow georganiseerd en het leek me leuk om dit ook op mijn school te doen). Alle kinderen reageren erg enthousiast en hebben al meteen ideeën. Daarna nemen Sylvana en ik de 6 kinderen weer naar buiten. De les gaat verrassend goed en ze letten echt op! Ik zie dan ook dat ze vooruitgang boeken met de letters schrijven, wat me blij maakt. Ook mogen ze tekeningen maken op het bord van een woord waar de letter mee begint die ze moeten leren. Zoals de T van Tree. Sommige tekeningen zijn lachwekkend, zo maakt een jongetje een boom met een gezicht er in. Anderen zijn weer verrassend goed. Het meisje dat alle aandacht trekt heb ik vandaag een nieuw woord geleerd namelijk: patience. Dus elke keer wanneer ze zegt: teacher teacher me me me!!!! Zeg ik: jessie? Patience remember? En dan luistert ze, verrassend genoeg. Ze is best lief als je haar in bewang hebt, haha.
Na een goede lesdag fietsen we terug naar huis en hoewel het fietsen nog steeds vreselijk is, ben ik in een goed humeur en neem een koude douche om de slechte fietsrit van me af te douchen.
Na lunch is het tijd voor massages, waar we al de hele week naar uitkijken!! Terwijl we staan te wachten op Vita komen verschillende straatkinderen naar ons toe om te bedelen voor geld. We zeggen dat we niks hebben aangezien het strafbaar is om geld te geven, maar ik vind het erg lastig, want ze hebben het waarschijnlijk hard nodig.
Vita is er en de massages kunnen beginnen. Het is spotgoedkoop, namelijk 10 euro voor een uur full body massage. Heeeeerlijk ontspannen. Na de massage vinden we een leuk local eettentje waar we wat drinken en eten. Ook daar is het erg goedkoop, wat het nog beter maakt. Daarna lopen we langs wat lokale shops waar ik mn sjatange vind voor independence day voor slechts 36 kwacha wat €2,70 is.
We gaan weer naar huis en eten avondeten. Savonds is het spelletjes avond en spelen we onderandere uitbeelden wat heel wat lachmomenten oplevert. En nu lig ik in mijn bed dit verhaal te typen. Het is al weer bijna vrijdag dus ik ga snel slapen.
Dit is stukken uitgebreider dan de vorige keer. Zeg maar wat jullie voorkeur heeft en daar zal ik me aan aanpassen????. Tot snel!!!!

Reacties

Reacties

Angelina

Wat denk je? Leuk dit lange verhaal dus doe mij maar de lange versie! Fijn dat je je weer beter voelt! Op de fietstocht na dan????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active