Liesanne in Zambia

Talentenshow, zanzibar en een zambiaanse bruiloft

Hoi lieve mensen,

Pff jeetje wat is het lang geleden zeg dat ik heb geschreven, maar de laatste 3 weken zijn dan ook echt voorbij gevlogen. Ik zal eerst met leuk nieuws ( voor mij) beginnen: ik ben niet meer in Zambia (tijdelijk) maar in Zanzibar!!! Samen met Vita reizen we een weekje door Zanzibar. Op dit moment lig ik op onze kamer en zijn we net naar het strand geweest, morgen snorkelen!Daarom nu even tijd maken om jullie op de hoogte te brengen wat ikde afgelopen weken zoal heb meegemaakt.

Ik geef nog steeds les op de Linda Community school en heb het ontzettend naar mn zin. De kindjes zijn hartstikke lief ookal gedragen ze zich soms als echte kleuters wat er ook natuurlijk ook wel bijhoort. Ik geef nog steeds les aan mijn groepje en zie langzamerhand bij de meesten wel vooruitgang. Ook spelen na de tijd is altijd leuk, en de kindjes van de pre-school hebben echt mijn hart gestolen. 2 weken geleden heb ik een Talentenshow georganiseerd op mijn school. Alle grades konden een act inleveren bij hun leraar/lerares en dan zouden wij er een programma van maken. Zo waren er kinderen die gingen zingen, een gedicht voorlezen, veel gingen dansen (en god wat zijn ze hier goed in dansen!!! Zelfs de 4 jarigen kunnen beter dansen dan de gemiddelde Nederlander) en er was zelfs een debat over monogamie en polygamie. Het was heel interessant om te zien hoe fel een meisje was van de groep van monogamie. Het was een echt debat. Aan het eind moesten alle vrijwilligers dansen en deden ze 'onze muziek' erop. Het was een leuke dag en al zeg ik het zelf ik denk dat hij wel geslaagd was. Qua activiteiten ben ik gaan raften in de zambezi river. Dit was mega eng maar ook ontzettend gaaf! Ik zal later nog wat foto's plaatsen van het raften en natuurlijk van andere dingen. Ook had ik vorige week zaterdag een zambiaanse bruiloft! In de middag was er een kitchenparty, je zou dan denken aan eten maar dat was het niet. Er was een heel traditioneel ritueel en het was allemaal best gek. De bruid moest bijvoorbeeld haar hoofd de hele tijd gebogen houden en lachtte geen enkele keer. Ook moest ze op een matras zitten met een grote doek over haar heen. Op een gegeven moment kwam de bruidegom binnen samen met 2 vrienden (de enige mannen op de kitchenparty, meer mannen mogen ook niet komen). Hij moest voor haar staan en een groep vrouwen erom stonden te zingen. Hij moest blijkbaar geld gooien naar de bruid en de vrouwen zongen: geef geld meer geld! Toen hij uiteindelijk genoeg geld had gegooid mocht hij langzaam de doek oprollen. Daarna waren er nog wat andere rituelen en gaven ze elkaar een kus! Dat was best speciaal om te zien, aangezien je zambiaanse mensen nooit intiem ziet. Het was dan ook de eerste keer dat ik 2 zambianen zag kussen. Na de kitchenparty was het avondfeest. Het avondfeest was niet bepaald traditioneel hoewel het dansen er in Zambia natuurlijk wel wat anders aan toe gaat dan in Nederland. Al met al was het leuk om mee te maken! Jullie horen snel weer van me maar nu eerst ga ik even een weekje genieten op het zonovergoten Zanzibar!!

Tot snel!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active